elviajedeloscolegas.reismee.nl

Granada de Nicaragua

Na een tweetal dagen in San Jose, hebben wij op donderdagmiddag de bus gepakt naar Nicaragua, een trip van uiteindelijk negen uur. Bij de douanes hadden we wat oponthoud en bij binnenkomst in Nicaragua vlogen de bedelende kinderen ons zowat aan, een schril contrast met het welvarende Costa Rica. De kinderen deden er alles aan om onze tassen te dragen, kauwgom te verkopen en geld te krijgen, erg triest. Bij de bagagecontrole in Nicaragua moest je op een knop drukken en het lot deed dan beslissen of dat je tas overhoop mocht, ik kreeg groen, Marleen kreeg rood....maar de controle bleek gelukkig een wassen neus te zijn. In de avond arriveerden wij bij The Bearded Monkey, een toepasselijk hostel volgens ons, omdat wij ons telkens weer de krampen lachen om al die vreslijke backpackersbaarden...uitroeien die handel! Maar we kregen wel een schitterende suite tot onze beschikking! Op vrijdag hebben we Granada verkend, een prachtige stad met veel koloniaalse invloeden en mooi gekleurde huizen. In het Parque Central hebben wij de bevolking zitten observeren, de een met een ijskarretje de ander met cahewnoten en weer een ander met zakjes drinken, mensen leven van de verkoop, anderen van het nuttigen daarvan en daarom hangt er een gemoedelijke sfeer in zo'n park. Wat ook zeer gemoedelijk was was de vogelpoep op mijn arm! Later in de middag toen het wat afgekoeld was hebben we een wandeling gemaakt naar de dock van de ferry, buiten de stad is er wederom een contrast tussen arm en rijk. Gisteren zijn we verblijd met de mededeling dat we de luxe suite moesten verlaten, dit in verband met werkzaamheden, nonsens, hij zag er top uit, waarschijnlijk kreeg de eigenaar gasten over ofzo. Daardoor werd ook onze fietstrip verlaat, en vertrokken wij pas op het heetst van de dag naar Laguna de Apoyo, vanaf het kerhof maar 5 kilometer fietsen, maar wat een helse tocht.... Van de parkbeheerder mochten we de afdaling tevoet maken, hij zou goed op onze fietsten passen, 200 meter naar benden, dit bleek veel te stijl te zijn, we hadden geen grip en het was immers nog steeds erg warm. Halverwege besloten we terug te keren. Bij de parkwachter hebben we nog een half uur uit zitten puffen, de goede man bleef maar praten over zijn land, de armoede en de slechte regering, wij besloten hem een weekenbonus te geven, de vreugde was groot! De afdaling op de mountainbike was prettiger, een kussentje om de zere mik te verzachten was ook een uitkomst. Pas bij de afdaling beseften wij dat we door een zeer armoedige wijk van Granada waren gereden, mensen leven in huisjes van ijzeren platen en hebben geen goede water en kookvoorzieningen. Dit kwam erg confronterend binnen, op de heenweg was dit ons ontgaan omdat we zo druk bezig waren geweest met het focussen op het fietsen... In Granada hebben we dit even laten bezinken, een standaard cliche, maar wat hebben wij het toch goed! De meiden van El barba del Mono hadden een alternatief hostel voor ons geregeld, zag er op het eerste oog leuk uit, na een nachtje geslapen te hebben, blijkt het een verschrikkelijk bed te zijn, we liggen op de planken en we moeten vechten wie het lakentje mag hebben. Maar we hebben het goed! Omdat we het zo goed hebben, blijven we nog een dag langer op reis, stom rekenfoutje van ons, dachten dat we maandag terug zouden keren naar Nederland, dit blijkt de dinsdag te zijn, dus teken allemaal nog maar een hokje bij op de kalender! Morgen vertrekken we weer naar San Jose, vanuit daar gaan we naar Jaco, nog een paar daagjes strand, we houden jullie weer op de hoogte! Groet Marleen en Yvonne.

Dennis, Nicolle en grijze Weimpie

Hai meiden,

Tja wat een verhalen toch allemaal en inderdaad die contrasten die jullie zien maakt dat je soms even moet stilstaan bij dit alles. Dan besef je inderdaad als je dit alles ziet dat voor ons zaken soms zo gewoon zijn. Goed dat jullie dit ook ons laten weten!!

De laatste week.......time flies....nog even genieten!!

Veel liefs van jullie pc medereizigers op verre afstand.

Kus Den en Nic

Femke

He meiden!
Jee, dat klinkt inderdaad mooi maar met ook een raar gevoel in je buik waarschijnlijk, als je al die armoede ziet. Word je weer even met je neus op de feiten gedrukt, dat er mensen zijn die het op dit moment erg slecht hebben, terwijl wij hier vaak maar zitten te klagen om niks.

Geniet ze de laatste week, fijn als je weer thuis bent Yv.

xxx Femke

Joke

Hoi meisjes, wat hebben jullie weer veel meegemaakt, en wat een genot te weten als je thuis komt er een lekker bed op je wacht met een passend laken, ik denk als je het verschil tussen arm en rijk ziet dat je wel even moet slikken. Geniet nog van jullie laatste week, wat hebben jullie weer mooie foto's gemaakt.
Groetjes Joke

Gé

Halleekes mee tweekes,

Hier ben ik dan. Wel wat laat, maar ik heb jullie nauwlettend gevolgd hoor. Verhalen om van te smullen met soms een harde werkelijkheid.
Komen jullie ons straks nog uitvoerig bij-vertellen (onder het genot van ......................je weet wel).

Have a nice time and a lot of fun !!!!!!
Veel liefs,
Bep, Gé en de poedels

Jan telt af en

hallo beste 2,

het is weer aangenaam toeven op jullie weblog:
goede tekst en erg mooie sfeerfoto's.
weer hele fijne vakantiedagen toegewenst.

veel lieve groeten van Jan

Suus en haar Mannen

Hoi Yfke en Collega.

Wat gaat het snel zeg nog maar 1 weekje genieten...
Jullie zijn zeker weer een ervaring rijker zeg. Wat een andere wereld.
Wij net terug uit viva la france. Erg gezellig weekje met Fam gehad.
Geniet van jullie laatste dagen, genieten wij hier nog ff van de mooie en indrukwekkende foto's doen jullie goed.
Yf hoop je vrijdag gezellig bij Han te zien. Goede reis xx ons knuffel Moos

FEMKE

Meiden, een hele goeie reis!!!!!!!!! Zal een lange trip worden, maar wel jullie eigen heerlijke bedje als beloning... aaaaahhhhhhhh. Yvke, ik zie je di/woe-avond hopelijk!

Dikke kus Femke

Gustav

Dag dames
Voor jullie een goede thuiskomst gewenst , ik hoop dat het een behouden thuiskomst wordt en alvast veel strekte met wassen.

Han en Niels

Heeey Meiden!

Het einde is in zicht...een heerlijke 6 weken gehad met veel ervaringen, nieuwe mensen, culturen eten en noem maar op. Goede terug reis en ik hoop dat je er vrijdag bij bent meissie!! Gezellie, lekkere kost van de hannie hihihi

Bye bye en we hebben van jullie weblog genoten...