elviajedeloscolegas.reismee.nl

Parque National Tortuguero

We continueren ons verhaal verder vanuit Puerto Viejo, nadat we op de donderdag alleen maar regen hadden gehad werden we vrijdag rijkelijk beloond met een zonnetje hoog aan de hemel. In de ochtend hebben we de weekendboodschappen gedaan en zijn daarna met een goed geolied lijf op het strand gaan liggen.

Na wat hoge golven, het verleggen van de sarong, zweetparels op de bovenlip, zijn we teruggekeerd naar ons huisje en hebben onze knalrode tempels aanschouwd, we konden er eigenlijk alleen maar pijnlijk om lachen, kreeften haden we hier namelijk nog niet gezien......

Na een heerlijke koude douche hebben we ons verwend bij El Chile Rojo (wat een toepasselijke naam) met een delisieuze maaltijd en een lekkere cocktail.

De zaterdag brak de dag van het afscheid aan, de Bego moest ingeleverd in Limon, een havenstad verderop, tenminste zo hadden wij het afgesproken.....Toen het autobedrijf belde en vroeg waar wij dan in Puerto Viejo stonden moesten we de boodschap duidelijk herhalen dat we in Limon afgesproken hadden, 'Geen probleem, sluit de auto maar af dan stuur ik er wel een mannetje heen' was het antwoord dat we kregen. Dus na een mondelinge afspraak en check-check-dubbel-check namen wij afscheid van de Bego.

In de middag hebben wij Limon verkend en ons plan verder gemaakt voor de volgende dag. We vertrokken naar het Nationale park Toruguero. Al vroeg in de ochtend arriveerden wij in de haven van Moin, daar werden we keurig opgewacht door een man die zich voordeed als de kapitein en waar wij dus een kaartje bij kochten. De kapitein bleek toch een andere te zijn, maar wel een met een oplettend oog, onderweg naar Tortuguero hebben wij de nodige flora en fauna mogen aanschouwen, vogels in alle soorten en kleuren, leguanen in verschillende diktes en lengtes, apen; heel veel apen, wat toch altijd weer een leuk schouwspel blijkt om naar te kijken, en met op stip op nummer 1, een krokodil en een kaaiman! Fantastisch!

In het hostel werden we al opgewacht door de eigenaresse, 'Hey Yvon' zei ze, dat was een warm onthaal en zo kwam ook het dorp van Tortuguero op ons over, en zeer gemoedelijke sfeer met leuke behulpzame mensen. We boekten diezelfde dag nog een tocht voor de volgende ochtend.

Om half vier lagen wij al wakker van de spanning, want om zes uur gingen we kanovaren in de kanalen van het Nationale Park. Samen met de gids en een Nederlands-Iers stel hebben we een tocht gemaakt en wederom de flora en fauna als hierboven mogen aanschouwen, erg bijzonder om bij de dieren in hun achtertuin te kijken als het ware. In de middag hebben we de trail gelopen en nog een serpiènte, ofwel slang gespot, we hadden lichte twijfel of het dier het nog wel deed, maar op de foto ziet hij er levensecht uit!

Gisteren om 6.00 uur zijn wij met de boot naar Cariari vertrokken, dit bleek een primitief tochtje met een nauw kanalenstelsel en zandbanken, de boot liep meerdere keren vast en we hebben smakelijk gelachen om te communicatie tussen de bestuurder en de gefrustreerde aanduwer van de boot. Het laatste stuk moesten alle mannen uit de boot, de vrouwen mochten in principe blijven zitten, wij kozen voor het avontuur en liepen door de weide met verse vlaaien naar het busstation. Vanaf daar verliep de reis in een sneltreinvaart, met de bus naar Cariari, op een andere bus naar Guapiles, daar onze bagage in de bus naar San José gelegd, een plasje gedaan en bij terugkomst bleek de bus al weg te gaan..... sprintje gemaakt, nog een extra kaartje gekocht, want we bleken er maar een te hebben en plaats genomen in de bus..... op het trapje wel te verstaan, alle stoelen zaten namelijk vol. Er kwamen wat flashbacks voorbij van onze eerder reis, maar deze viel toch mee..... We waren vrij snel op de terminal van San José, daar hebben we de taxi gepakt naar Casa Hilda. Na een siesta zijn wij naar de koffieshop gegaan aan de overkant voor stoot cafeïne en een taartje, daarna de bus gepakt naar San Pedro, naar het centro commercial, een grote Amerikaanse mall met op de hoogste verdieping een Cine, Sweeny Todd stond op ons menu, een ´zeer smakelijke´ vertoning met Johnny Depp.

Wij zijn nu in het centrum van San José, we gaan ons dadelijk oriënteren op de reis naar Granada in Nicaragua morgen.

We´ll keep you informed! Groet Marleen en Yvonne.

Femke

Dat ziet er wederom prima uit meiden! Jullie zijn flink aan het reizen, vergeet niet een paar dagen te rusten voordat jullie naar huis komen! Dikke zoen Femke

vlien

Op jullie verhalen kun je levendig meereizen. Krijg ik toch nog een beetje vakantie gevoel.
Nog heel veel plezier. En inderdaad chil inderdaad voor dat je naar huis gaat nog een beetje! Maar denk dat, dat geen probleem is.
Veel plezier
greetz vlien

Han en Niels

Heeey Meiden!

Lekkere taartje hebben ze daar zeg...mmmm ziet er goed uit! Leuke verhalen joh, wie van jullie is zo'n goede schrijfster, lees het elke keer met veel plezier. Al aangekomen op de volgende bestemming? Hier alles goed Yfje, afgelopen zondag met z'n allen geskied, alvast oefenen voor straks. Verder werken-werken-werken en af en toe rusten hihihi.. Jullie nog heel veel plezier en geniet ze nog ff...hier is het maar frisjes!

Dikke zoen van Ons*

Jan

wat een leuk verhaal weer, ik zit met veel plezier en genoegen alles te lezen.
fijn ook om de foto's te zien, geeft een goede indruk van waar jullie zijn.

ik heb begrepen dat jullie inmiddels in Nicaragua zijn aangeland.
ik kijk vol verwachting uit naar de nieuwe verhalen.

veel groeten voor jullie beiden.

Jan

Jorine

zozo heb alles weer even bijgelezen :) klinkt allemaal weer erg goed! Ik zou zeggen geniet er nog lekker van, de spannende verhalen van hier bundel ik voor jullie in mijn voor jullie aangelegd dagboek.

X Jorine